Een tweede verblijf aan zee, waarvan je zelf kan genieten én dat je ook zonder zorgen verhuurt. Dat was wat Lucia Dewolfs (65) uit Tienen zocht. Een appartement in Holiday Suites Nieuwpoort was daarom ideaal en sinds twee jaar is ze er de gelukkige eigenaar van een appartement. Waarom kocht mevrouw Dewolfs bij Yntro een appartement? Hoe verloopt het verhuren ervan? En hoe genieten zij en haar gezin van hun investering? We vroegen het haar zelf.
Waarom heb je ervoor gekozen om een appartement van Holiday Suites te kopen?
Lucia Dewolfs: “We wilden graag investeren in vastgoed. En we waren op zoek naar een appartement aan zee, maar dan één waarbij ik geen zorgen zou hebben. Zoals dus bij Holiday Suites. Wil ik mijn appartement verhuren, dan moet ik me geen zorgen maken over sleutels bij de verhuurders krijgen of controleren of alles nog in orde is. Het appartement wordt gepoetst en onderhouden. Ik hou daar echt ook wel van, dat alles netjes in orde is.”
“We hebben een vaste contactpersoon waarmee we heel vlot kunnen communiceren. Als we een reservatie hebben gedaan voor onszelf en daar moet iets aan veranderd worden, dan kan dat allemaal heel vlot. Ook als er iets hersteld moet worden, dan kunnen we die contactpersoon snel bereiken en regelt hij dat.”
Had je al ervaring met investeren in vastgoed voor je dit appartement kocht?
“Ik ben eigenaar van mijn eigen woonst. Mijn kinderen wonen in het buitenland en ik beheer ook hun vastgoed daar. Maar dat is niet via dit systeem, jammer genoeg.”
Hoe ben je bij Yntro terechtgekomen?
“Eigenlijk eerder toevallig. We waren op zoek naar een appartement als investering, aan de kust. En we wilden dan een appartement op plan kopen, een nieuwbouw. Maar als je zo’n appartement koopt en wil verhuren, komt daar toch wel wat werk bij kijken. En we wilden – gezien onze leeftijd – ook wel heel snel kunnen genieten van ons appartement en geen jaren meer moeten wachten.”
“Via via ben ik dan terechtgekomen bij de vastgoedadviseur van Yntro.”
Hoe verliep het eerste contact met de vastgoedadviseur?
“Ik heb een formulier ingevuld en dan kreeg ik een e-mail terug en nam de vastgoedadviseur ook telefonisch contact op. En daarna volgde een fysieke ontmoeting. Dat vind ik wel belangrijk, dat je samen aan tafel kan gaan zitten en dat er tijd was om duidelijk uit te leggen waarnaar we op zoek waren. Onze vastgoedadviseur heeft ons dan uitgelegd hoe Yntro werkt en wat Holiday Suites is. En daarna zijn we samen dit pand – ons appartement nu – komen bezoeken.”
“Die fysieke afspraak vond ik wel belangrijk. Het gaat toch om heel wat geld en een vertrouwensband hebben met de persoon waarvan je koopt, dat maakt echt verschil. Je koopt niet op papier, zeker niet over zoiets.”
“We komen misschien uit een generatie die nog wat minder online koopt dan de jonge generaties nu, maar toch… immobiliën, dat koop je niet zonder kennis te maken. En ook: je wil echt wel weten welk pand je koopt. Ik heb al veel indianenverhalen gehoord van mensen die op foto iets kopen in het buitenland en dan schrikken als ze ter plaatse komen. Nee, daar doen wij niet aan mee. We hebben onze adviseur gesproken, gezien. Ze heeft naar ons geluisterd en we hebben ons appartement kunnen bezoeken.”
Hoe is de uiteindelijke aankoop verlopen?
“Eigenlijk verliep dat proces zeer snel en vlot. Ik denk dat we voor het eerst contact legden in februari waren en half maart hebben we de koopovereenkomst ondertekend. De notariële akte was verleden op 2 juli en eigenlijk was ons appartement dan al verhuurd. Wat nog veel belangrijker was: op het moment dat we ons appartement kochten, zaten we middenin de coronaperiode. In de grote vakantie konden we al op vakantie naar hier komen. We waren zo blij dat we na die twee moeilijke coronajaren eindelijk nog eens op verlof konden, en dan nog naar ons eigen appartement.”
Jullie investeren niet alleen in vastgoed, jullie genieten er zelf ook van?
“Klopt. We komen zelf eigenlijk altijd buiten de vakantieperiodes. We zijn gepensioneerd, dus voor ons is dat niet noodzakelijk. Als onze kleinzoon meekomt, dan natuurlijk wel. Anders maken we er een verlengd weekendje van en arriveren we op donderdag in de laten voormiddag, we eten dan ’s middags gezellig iets – dan moeten we al niet meer koken – en we blijven dan minstens drie nachten. Dan is het ook de verplaatsing waard.”
“Een extra voordeel: als eigenaar is er het systeem dat je gebruik kan maken van vakantieverblijven in het buitenland. Zo zijn er in Boulogne-sur-Mer ook appartementen en als we onze dochter bezoeken in Londen, komen we in Calais terug aan. In plaats van dan meteen door te rijden naar huis, blijven we dan nog even in de buurt. Dat is ook altijd plezant.”
Als jullie zelf naar het appartement komen, boeken jullie dat via het platform van Holiday Suites. Hoe loopt dat?
“Het digitale boekingssysteem is héél gemakkelijk in gebruik. Je surft naar de website, logt in en je ziet onmiddellijk of je appartement vrij of niet vrij is. Is je eigen suite bezet, en je wil toch écht graag komen? Dan proberen ze ervoor te zorgen dat de mensen die het appartement geboekt hebben een ander appartement krijgen en dat jij dan toch naar jouw suite kan. Dat is altijd gelukt. En zelfs een nachtje meer of minder boeken, dat gaat heel gemakkelijk.”
Als jullie naar Nieuwpoort komen, wat doen jullie hier dan zoal?
“De Westhoek is een ongelooflijk mooie streek, met nog veel natuur en open ruimte. Als we hier zijn, dan fietsen we heel veel. We brengen ook onze eigen fietsen mee. Er is een veilige aan het gebouw om ze te stallen, dus zijn we gerust.”
“Ook lekker gaan eten is altijd fijn. Vaak niet op de dijk, want we hebben geleerd dat de beste restaurants vaak wat verder liggen.”
“Op het domein hier ligt ook een Ibis-hotel. Dat is leuk, want als we met een grotere groep op verlof zijn, kunnen er ook mensen daar slapen. We mogen ook de wellness en het zwembad van het hotel gebruiken. Na negen uur ’s avonds is dat zwembad alleen nog toegankelijk voor volwassenen, dan kunnen we op een rustig moment gaan zwemmen.”
Voor jou is ook het ecologische aspect, duurzaamheid belangrijk. Hoe zie je dat terug in deze aankoop of belegging?
“Ik vind het een fijn systeem dat ik eigenaar ben van een appartement, van een suite. Maar als ik er zelf geen gebruik van maak, wordt het verhuurd. Als ik vroeger naar zee kwam, zag ik overal lege appartementen. Ook nieuwe blokken die gebouwd werden, waarvoor de duinen plaats moesten ruimen. Dus ik vind: als ik er niet ben, mag er gerust iemand anders mijn appartement gebruiken.”
Zijn al jullie verwachtingen die jullie bij de aankoop van het appartement hadden ingelost?
“Ja. Het is hier heel fijn. Ik heb nog op geen enkel moment spijt gehad van onze investering. Het is niet helemaal privé, ons appartement. Dat is waar, maar daar tegenover staat dat het hier wel altijd gepoetst is als we hier toekomen. We kunnen ook gebruik maken van de handdoeken- en lakenservice. En voor de rest hebben we dan niet veel bagage nodig. Willen we koken, dan is alles voor handen. En willen we dat niet, dan hoeft dat niet. Ik kan eerlijk gezegd geen enkel nadeel opnoemen.”
Welke drie tips kan je geven aan mensen die overwegen om te investeren in zo’n tweede verblijf?
“Je hebt geen zorgen, alles wordt voor jou georganiseerd. En ook financieel moet je je geen zorgen maken: pas als verhuurders betaald hebben, krijgen ze een toegangscode. Niet betaald, geen toegangscode. Je hebt dus geen achterstallige betalingen waar je achter moet zitten. Er is een heel nauw contact met diegene die de verhuur regelt. Daardoor blijft ook alles netjes en onderhouden, ook op de rest van het domein.”
“Ik zou zeggen: investeer, en geniet zonder zorgen.”
Nog vragen?
We beantwoorden
ze graag.
Contacteer ons
Denk je dat we iets voor je kunnen betekenen of heb je nog vragen? Aarzel dan niet om volledig vrijblijvend een afspraak te maken. We komen graag naar je toe om alles stap voor stap te overlopen. Uiteraard kunnen we je ook opbellen, als je dat handiger vindt.